Searching...

Οι 13...εντολές!

Τα μέτρα που έχει εντάξει η κυβέρνηση στον προϋπολογισμό του 2011 αναμένεται να έχουν αποδοτικότητα χαμηλότερη κατά 5,5 δισ. ευρώ από την προβλεπόμενη, ενώ με άλλα 3 δισ. ευρώ τουλάχιστον θα επιβαρυνθεί ο φετινός προϋπολογισμός από το πρόσθετο έλλειμμα που ανακάλυψε η Ελληνική Στατιστική Αρχή στη δημοσιονομική διαχείριση του 2010.
Το σοβαρό πλέον πρόβλημα που ανακύπτει με την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού θα τεθεί στην ατζέντα των συναντήσεων της τρόικας με το οικονομικό επιτελείο, από την προσεχή Τρίτη. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τα στελέχη της τρόικας απαιτούν πλέον από την κυβέρνηση συγκεκριμένη λίστα με τις αποκρατικοποιήσεις των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ και θεωρούν ότι εάν δεν λάβουν πειστικές απαντήσεις τότε θα μπουν αρκετοί “αστερίσκοι” στο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να βρει λύση για να καλύψει τη διαφαινόμενη τεράστια “μαύρη τρύπα” στον προϋπολογισμό του 2011 εξετάζει πλέον το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε περικοπές κοινωνικών επιδομάτων ένα εξάμηνο νωρίτερα από ό,τι προγραμμάτιζε, δηλαδή από το δεύτερο εξάμηνο του 2011 αντί από τις αρχές του 2012. 
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία που έστειλε την περασμένη Πέμπτη η Ελληνική Στατιστική Αρχή στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2010 είναι μεγαλύτερο κατά 3 δισ. ευρώ από αυτό που είχε υπολογίσει το υπουργείο Οικονομικών όταν κατάρτιζε τον προϋπολογισμό του 2011! Το ύψος του συνολικού δημοσιονομικού ελλείμματος του προηγούμενου έτους υπερβαίνει τα 25 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η ύφεση το 2010 ήταν σημαντικά μεγαλύτερη από αυτήν που προέβλεπε το υπουργείο Οικονομικών έχει ως συνέπεια το έλλειμμα του 2010 να φθάνει σε επίπεδο μεγαλύτερο του 10,6% του ΑΕΠ.
 
Μεγαλύτερο το έλλειμμα
Η κυβέρνηση και η τρόικα έχουν ήδη συμφωνήσει ότι οι αβεβαιότητες για την αποδοτικότητα των μέτρων του φετινού προϋπολογισμού οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το έλλειμμα του 2011 θα είναι μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο κατά 1,74 δισ. ευρώ ή κατά 0,75% του ΑΕΠ αν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα ισόποσης αποδοτικότητας. Όμως, οι αβεβαιότητες είναι πλέον πολύ μεγαλύτερες από 1,74 δισ. ευρώ. Οι εκτιμώμενες αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους του φετινού προϋπολογισμού (υστερήσεις εσόδων και υπερβάσεις δαπανών) θα φθάσουν τα 5,7 δισ. ευρώ!
Συγκεκριμένα, οι λόγοι για τους οποίους οι αρνητικές αποκλίσεις από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού θα φθάσουν τα 5,7 δισ. ευρώ είναι οι εξής:
  • Δεν θα εισπραχθούν φέτος τα 700 εκατ. ευρώ έσοδα που σύμφωνα με τον φετινό προϋπολογισμό θα προέρχονταν από τις άδειες διενέργειας ηλεκτρονικών τυχερών και τεχνικών-ψυχαγωγικών παιγνίων και την επιβολή τελών διενέργειας παιγνίων στους αναδόχους των αδειών. Αυτή η δυσάρεστη για το υπουργείο Οικονομικών εξέλιξη οφείλεται στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε τουλάχιστον τρεις μήνες χρόνο, προκειμένου να εξετάσει το νομοσχέδιο για τη νομιμοποίηση των ηλεκτρονικών τυχερών και τεχνικών-ψυχαγωγικών παιγνίων και να αποφασίσει αν θα το εγκρίνει ή θα τροποποιήσει ορισμένα σημεία του. 
  • Χάνονται οριστικά κι άλλα 270 εκατ. ευρώ έσοδα που προβλέπονταν να εισπραχθούν φέτος από τις αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Οι υπουργικές αποφάσεις για τις νέες τιμές δεν θα εκδοθούν στις αρχές Ιουλίου, όπως έλεγε μέχρι πρότινος η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αλλά μετά το Σεπτέμβριο, χωρίς να αποκλείεται και νέα αναβολή για τον Ιανουάριο του 2012. Ακόμη όμως κι αν οι αυξήσεις ισχύσουν από τον Οκτώβριο δεν θα αποδώσουν έσοδα στο δημόσιο, καθώς η αγορά των ακινήτων λόγω της βαθιάς οικονομικής ύφεσης βρίσκεται κι αυτή σε κάμψη.
  • Το νέο σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης, που θα εφαρμοστεί με τις φετινές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, δεν θα αποδώσει τα 700 εκατ. ευρώ που προβλέπει ο φετινός προϋπολογισμός. Το νέο σύστημα προβλέπει μειώσεις τεκμηρίων διαβίωσης έως και 86% για 350.000 φορολογούμενους που κατέχουν κατοικίες επιφάνειας άνω των 200 τ.μ., Ι.Χ. αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, κότερα και πισίνες! Συνεπώς, είναι αμφίβολο εάν το Δημόσιο θα καταφέρει να εξασφαλίσει πάνω από 400 εκατ. ευρώ με το νέο σύστημα τεκμηρίων!
  • Η ανανέωση αδειών τηλεπικοινωνίας και η πώληση συχνοτήτων, από όπου αναμένονται έσοδα ύψους 350 εκατ. ευρώ δεν πρόκειται να αποδώσει τελικά πάνω από 150 εκατ. ευρώ. Κι αυτό διότι το ποσό των 350 εκατ. ευρώ που έχει προβλεφθεί να εισπραχθεί είναι πολύ υψηλό και είναι αμφίβολο εάν θα βρεθούν ιδιωτικοί φορείς να καταβάλουν τόσα πολλά χρήματα μέσα σε ένα χρόνο, τη στιγμή που η ύφεση πλήττει ανεξέλεγκτα κάθε οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας.
  • Η προβλεπόμενη στον προϋπολογισμό μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και των νοσηλευτικών ιδρυμάτων κατά 2,1 δισ. ευρώ, μέσω μειώσεων στις τιμές των φαρμάκων και στις δαπάνες για προμήθειες φαρμάκων είναι αδύνατο να επιτευχθεί. Το ποσό που προβλέπεται να εξοικονομηθεί είναι πολύ υψηλό. Είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να επιτευχθεί μια τόσο μεγάλη εξοικονόμηση, καθώς είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπισθούν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα τα “κυκλώματα” των επιτηδείων που υπερτιμολογούν τα σκευάσματα ή μεθοδεύουν παράνομες και εικονικές συνταγογραφήσεις. Αν καταφέρει η κυβέρνηση να εξοικονομήσει 1,1 δισ. ευρώ θα πρέπει να είναι πολύ ευχαριστημένη!
  • Οι περικοπές 800 εκατ. ευρώ από τις μισθολογικές και λειτουργικές δαπάνες των ΔΕΚΟ δεν είναι δυνατό να επιτευχθούν αν δεν γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις. Το πολύ πολύ, λοιπόν, η κυβέρνηση να καταφέρει να εξοικονομήσει μέχρι 400 εκατ. ευρώ.
  • Τα σχέδια για την επιτάχυνση της είσπραξης φορολογικών προστίμων συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ μέσω της θέσπισης αντικινήτρων για την προσφυγή των πολιτών στα διοικητικά δικαστήρια και για την επιτάχυνση της είσπραξης φόρων συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ, που εκκρεμούν στα δικαστήρια, μέσω της συντόμευσης των διαδικασιών διεξαγωγής φορολογικών δικών δεν αναμένεται να αποδώσουν πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
  • Η πρωτοφανής ύφεση της οικονομίας την οποία δεν κατάφερε να προβλέψει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αναμένεται, εξάλλου, να προκαλέσει υστέρηση τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ στις εισπράξεις του Δημοσίου από τη φορολογία εισοδήματος, τη φορολογία μεταβιβάσεων περιουσιακών στοιχείων, τους φόρους κατανάλωσης και τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων.
 
Ο “λογαριασμός”
Συνεπώς, μαζί με την επιβάρυνση από τη νέα ανοδική αναθεώρηση του ελλείμματος του 2010 κατά 3 δισ. ευρώ τουλάχιστον, ο συνολικός “λογαριασμός” των νέων μέτρων που θα απαιτηθούν για να καλυφθούν η περυσινή και η εκτιμώμενη φετινή υπέρβαση του ελλείμματος θα φθάσει τα 8,5 δισ. ευρώ.
 
Τα έκτακτα μέτρα
Προς το παρόν, τα έκτακτα δημοσιονομικά μέτρα που μελετάται να ληφθούν εντός του 2011 για να καλυφθεί η βέβαιη υστέρηση στα έσοδα και οι υπερβάσεις στις δαπάνες του Δημοσίου θα προβλέπουν:
 
1) Την επιβολή περικοπών σε κοινωνικά επιδόματα με την καθιέρωση εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων ένα εξάμηνο νωρίτερα, από την 1η-7-2011 αντί από την 1η-1-2012, που σχεδιαζόταν αρχικά. Εισηγήσεις που έχουν υποβληθεί προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας προβλέπουν ότι οι δαπάνες για παροχές κοινωνικού χαρακτήρα, δηλαδή για επιδόματα που καταβάλλονται σε ανέργους, τρίτεκνους και πολύτεκνους καθώς και για ισόβιες πολυτεκνικές συντάξεις, μπορούν να περιοριστούν σημαντικά από το δεύτερο εξάμηνο του 2011 - αντί από την 1η-1-2012 που προγραμματιζόταν αρχικά - εφόσον η καταβολή των συγκεκριμένων επιδομάτων συνδεθεί άμεσα με κριτήρια που θα αφορούν στο ύψος του ετησίου δηλωθέντος εισοδήματος και στα περιουσιακά στοιχεία που κατέχουν οι σημερινοί δικαιούχοι των επιδομάτων!
Προτείνεται δε να υιοθετηθεί το… “πρότυπο” των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων που πρόκειται, σύντομα, να εφαρμοστεί αναδρομικά από την 1η-1-2011 για την καταβολή του ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους. Το “πρότυπο” αυτό προβλέπει ότι για τη χορήγηση της παροχής δεν θα λαμβάνεται υπόψη μόνο το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα του ενδιαφερομένου αλλά και το τεκμαρτό, το οποίο προκύπτει με βάση τα νέα τεκμήρια διαβίωσης για τις κατοικίες, τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα άλλα περιουσιακά στοιχεία που χρησιμοποιεί ή κατέχει. Η εφαρμογή αυτού του συνδυασμού κριτηρίων (δηλωθέντων και τεκμαρτού εισοδήματος) θα έχει ως αποτέλεσμα να χάσουν το ΕΚΑΣ πάνω από 150.000 φτωχοί συνταξιούχοι.
 
2) Την κατάργηση των “υπολειμμάτων” του 13ου και 14ου μισθού για 700.000 υπαλλήλους και λειτουργούς του Δημοσίου, δηλαδή για τους εργαζόμενους στα υπουργεία, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, τους δικαστικούς λειτουργούς, τους στρατιωτικούς, τους αστυνομικούς, τους λιμενικούς, τους πυροσβέστες, τους ιατρούς του ΕΣΥ, τους διπλωματικούς υπαλλήλους, τους πανεπιστημιακούς, τους καθηγητές ΤΕΙ, τους ερευνητές, τους ιατροδικαστές και τους λοιπούς δημόσιους λειτουργούς. Τα ποσά των 250, 250 και 500 ευρώ που απέμειναν από το Δώρο του Πάσχα, το επίδομα θερινής αδείας και το Δώρο Χριστουγέννων, αντίστοιχα, θα καταργηθούν με τις νέες ρυθμίσεις για τα μισθολόγια που θα ψηφιστούν τον Ιούνιο και θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιουλίου 2011. Από την εφαρμογή του μέτρου αυτού εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθεί δαπάνη 750 εκατ. ευρώ.
 
3) Την περικοπή ή την κατάργηση των 99 από τα 102 συνολικά ειδικά και κλαδικά επιδόματα που λαμβάνουν οι 450.000 πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι (εργαζόμενοι στα υπουργεία, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης), από την 1η-7-2011. Οι σαρωτικές αυτές ρυθμίσεις θα προβλέπονται με το νέο μισθολόγιο των πολιτικών υπαλλήλων. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι η πλήρης απλοποίηση του συστήματος αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ο καθένας να εισπράττει τον βασικό μισθό και τρία το πολύ ακόμη επιδόματα: το επίδομα θέσης ευθύνης, το επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών και την οικογενειακή παροχή. Από τα 99 υπό κατάργηση ειδικά και κλαδικά επιδόματα, μόνο το κίνητρο απόδοσης, το οποίο κυμαίνεται από 57 έως 100 ευρώ το μήνα, και η “προσωπική διαφορά” των 142 ευρώ το μήνα (η οποία είναι το απομεινάρι του παλαιού επιδόματος των 176 ευρώ) θα ενσωματωθούν στους βασικούς μισθούς. 
 
4) Περικοπές επιδομάτων 10%-20% για τους 250.000 λειτουργούς του Δημοσίου, δηλαδή για τους στρατιωτικούς, τους αστυνομικούς, τους λιμενικούς, τους πυροσβέστες, τους ιατρούς του ΕΣΥ, τους διπλωματικούς υπαλλήλους, τους πανεπιστημιακούς, τους καθηγητές ΤΕΙ, τους ερευνητές, τους ιατροδικαστές και τις λοιπές κατηγορίες λειτουργών. Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει διαπιστώσει ότι είναι πλέον πρακτικά αδύνατο να ενταχθούν σε ένα ενιαίο μισθολόγιο για όλο το στενό δημόσιο τομέα τα ειδικά συστήματα αμοιβών των λειτουργών του Δημοσίου. 
 
5) Περαιτέρω απολύσεις δεκάδων χιλιάδων συμβασιούχων από τα υπουργεία, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω της μη ανανέωσης των συμβάσεων που λήγουν. Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εκτιμά ότι είναι δυνατό να εξοικονομηθεί δαπάνη ύψους τουλάχιστον 100-200 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή αυτού του μέτρου.
 
6) Νέες περικοπές αποδοχών για τους εργαζόμενους στις δημόσιες επιχειρήσεις και τους δημοσίους οργανισμούς, με στόχο την εξοικονόμηση άλλων 400 εκατ. ευρώ.
 
7) Περαιτέρω περικοπές επιχορηγήσεων, λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών για την εξοικονόμηση επιπλέον 500 εκατ. ευρώ.
 
8) Έκδοση υπουργική απόφασης για τη διενέργεια συνοπτικών φορολογικών ελέγχων σε χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που δεν δέχθηκαν να υπαχθούν στη ρύθμιση για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων των χρήσεων 2000-2009. Οι έλεγχοι αυτοί εκτιμάται ότι μπορεί να αποδώσουν άμεσα τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ.
 
9) Προώθηση μιας νέας ακόμη πιο ευνοϊκής ρύθμισης για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Από τη ρύθμιση αυτή εκτιμάται ότι μπορούν να εισπραχθούν έσοδα 200-300 εκατ. ευρώ.
 
10) Επιβολή ειδικών φόρων κατανάλωσης στα αναψυκτικά, τους χυμούς, τα εμφιαλωμένα νερά και το φυσικό αέριο από την 1η-7-2011. Από την εφαρμογή των μέτρων αυτών εκτιμάται ότι είναι δυνατό να εισπραχθούν φέτος πρόσθετα έσοδα ύψους τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ.
 
11) Αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας έτους 2012 που θα καταβάλουν το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2011 οι κάτοχοι 5.000.000 οχημάτων ΙΧ και ΔΧ. Από την εφαρμογή του μέτρου αυτού εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν επιπλέον έσοδα ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ.
 
12) Μείωση των αφορολογήτων ορίων που ισχύουν για την απόκτηση πρώτης κατοικίας με αγορά, δωρεά, γονική παροχή ή κληρονομιά. Τα όρια αυτά ανέρχονται σήμερα σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο. Προσαυξάνονται δε κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα ανήλικα τέκνα, των οποίων την επιμέλεια έχει ο δικαιούχος. Εξετάζεται τα όρια αυτά να μειωθούν στα επίπεδα των 100.000-150.000 ευρώ για κάθε άγαμο και στα επίπεδα των 150.000-200.000 ευρώ για κάθε έγγαμο. Τα πρόσθετα έσοδα που θα προκύψουν εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 100 εκατ. ευρώ.
 
13) Μείωση του αφορολογήτου ορίου στο Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Το αφορολόγητο του ΦΑΠ, το οποίο ανέρχεται σήμερα σε 400.000 ευρώ για όλους τους ιδιοκτήτες, ανεξαρτήτως της οικογενειακής κατάστασης, εξετάζεται να μειωθεί στα επίπεδα των 200.000-350.000 ευρώ. Εναλλακτικά εξετάζεται το ενδεχόμενο εφαρμογής αφορολογήτου ορίου διαμορφούμενου στα επίπεδα των 200.000-250.000 ευρώ για κάθε άγαμο και στα επίπεδα των 250.000-300.000 ευρώ για κάθε έγγαμο ιδιοκτήτη με προσαυξήσεις ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Δεν αποκλείεται μάλιστα τα μειωμένα αφορολόγητα να ισχύσουν και για τον ΦΑΠ του έτους 2010, που ακόμη δεν έχει εισπραχθεί. 
 
Προσλήψεις και φόροι 
Πέραν των παραπάνω μέτρων εξετάζονται ακόμη εισηγήσεις που προβλέπουν:
  • Την τροποποίηση επί το αυστηρότερο του κανόνα “1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις”, ώστε σε κάθε 1 πρόσληψη να αντιστοιχούν 7 αποχωρήσεις! Αυτό προτείνεται να γίνει από το δεύτερο εξάμηνο του 2011 μέσω του περαιτέρω περιορισμού των προσλήψεων και της αύξησης του αριθμού των απολύσεων συμβασιούχων.
  • Μετατάξεις προϊόντων από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό 23% από την 1η-7-2011.
  • Νέες αυξήσεις ειδικών φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα, ποτά και τσιγάρα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Back to top!