Σε αλλαγή του προφίλ της Θεσσαλονίκης, ώστε να γίνει πόλη φιλική για τους πεζούς, σκοπεύει να προχωρήσει ο κεντρικός δήμος. Μάλιστα, έχει ήδη βάλει πλώρη για την αλλαγή αυτήν, καθώς έχουν ήδη ολοκληρωθεί μελέτες για δεκάδες αστικές αναπλάσεις, οι οποίες προβλέπουν είτε πεζοδρομήσεις οδών, είτε τη μετατροπή τους σε ήπιας κυκλοφορίας.
«Ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε υλοποιήσει όλες τις μελέτες. Στόχος είναι, όπου δε γίνουν πλήρεις πεζοδρομήσεις, να διευρυνθούν κατά πολύ τα πεζοδρόμια. Στα διευρυμένα πεζοδρόμια, όπως βέβαια και στους πεζόδρομους, θέλουμε να φυτέψουμε πολλά δέντρα, έτσι ώστε να εφαρμόσουμε τις αρχές του βιοκλιματικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού. Ταυτόχρονα, θέλουμε να αυξήσουμε την προσβασιμότητα και την κινητικότητα, αφού οι πεζοί θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθεροι, χωρίς εμπόδια», σημειώνει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Κουράκης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι βιώνει μία πολύ ευχάριστη έκπληξη, καθώς δημότες του ζητούν να προχωρήσει ο δήμος σε πλήρεις πεζοδρομήσεις, ή έστω στη μεγαλύτερη δυνατή διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, ακόμα και στις πιο πυκνοδομημένες περιοχές της πόλης. «Στην οδό Χρυσοστόμου Σμύρνης, για παράδειγμα, όπου πλέον βαίνουν προς ολοκλήρωση οι εργασίες μετατροπής της σε ήπιας κυκλοφορίας, σκοπεύαμε να διαπλατύνουμε τη μία πλευρά των πεζοδρομίων, ώστε από την άλλη να μπορούν να σταθμεύουν αυτοκίνητα. Οταν ξεκινήσαμε τις εργασίες, μας προσέγγισαν οι περίοικοι και μας ζήτησαν να διαπλατυνθούν και από την άλλη πλευρά τα πεζοδρόμια και να μείνει μία λωρίδα μόνο για διέλευση αυτοκινήτων. Ετσι χάθηκαν όλες οι θέσεις στάθμευσης, αλλά αυτό είναι κάτι που μας το ζήτησαν οι περίοικοι. Υπάρχουν δεκάδες ανάλογα παραδείγματα κατοίκων της Θεσσαλονίκης που ζητούν τη μετατροπή του δρόμου όπου μένουν ή έχουν μαγαζί, σε πεζόδρομο», υπογραμμίζει ο κ. Κουράκης.
Στο μεταξύ, με κίτρινες διαγραμμίσεις των χώρων ανάπτυξης των τραπεζοκαθισμάτων συνεχίζει την προσπάθειά της η αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Θεσσαλονίκης, για τον περιορισμό των καταλήψεων των κοινόχρηστων χώρων και τη διευκόλυνση της διέλευσης των πεζών. Η αρχή είχε γίνει από τον πεζόδρομο της Ικτίνου και μετά από ένα... διάλειμμα, η κίτρινη μπογιά ήρθε και πάλι στο προσκήνιο. Τις προηγούμενες μέρες, συνεργεία του δήμου Θεσσαλονίκης προχώρησαν σε διαγραμμίσεις σε διάφορα μαγαζιά.
«Στόχος μας είναι όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να έχουν διαγράμμιση του χώρου όπου επιτρέπεται να αναπτύσσουν τα τραπεζοκαθίσματά τους. Θέλουμε, επίσης, να είναι αναρτημένο και τοποθετημένο σε ειδική προθήκη έξω από κάθε μαγαζί, το σχέδιο με την κάτοψη, υπογεγραμμένο από τους μηχανικούς του δήμου και με τις σφραγίδες που προβλέπονται, στο οποίο θα φαίνεται ευκρινώς ο χώρος όπου μπορούν να αναπτύσσονται τραπεζοκαθίσματα», υπογραμμίζει ο κ. Κουράκης. Προσθέτει ότι πλέον κάθε άδεια που εκδίδεται για κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος αναρτάται στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του δήμου Θεσσαλονίκης, μαζί, φυσικά, με την κάτοψη.
Σχολιάζοντας το πείραμα της οδού Ικτίνου, ο κ. Κουράκης λέει ότι λειτούργησε σε μεγάλο βαθμό, όχι όμως εντελώς. «Αν σκεφτεί κανείς ότι δε γινόταν αστυνόμευση του πεζόδρομου, τότε μπορούμε να πούμε ότι το πείραμα πήγε απρόβλεπτα καλά. Τώρα που θα γίνεται αστυνόμευση του πεζόδρομου της Αγίας Σοφίας, θα παρακολουθήσουμε και την Ικτίνου. Ελπίζω ότι η κατάσταση θα είναι ακόμα καλύτερη», επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Θεσσαλονίκης.
«Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα νέο κυκλοφοριακό χάρτη, όπου δε θα σκεφτόμαστε πια με όρους αυτοκινήτων, αλλά με όρους ανθρώπων που μετακινούνται. Δηλαδή χρειαζόμαστε κυκλοφοριακό χάρτη πεζών. Ο χάρτης αυτός πρέπει να εγκατασταθεί στο μυαλό μας. Οι άνθρωποι δηλαδή πρέπει να σκέφτονται δρόμους στους οποίους μπορούν να περπατήσουν και όχι απλώς να επιβιώσουν», σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης.
Ο ίδιος σημειώνει ότι αποτελεί κοινή διαπίστωση πως έχουμε πάρα πολλά αυτοκίνητα μέσα στη Θεσσαλονίκη. «Τα αυτοκίνητα αυτά πνίγουν τους ελεύθερους χώρους, πνίγουν τους ανθρώπους, πνίγουν και τις επιχειρήσεις. Οι πεζοδρομήσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο, αντίθετα με ό,τι πολλοί φοβούνται, γίνονται στην πράξη αποδεκτές με ενθουσιασμό τόσο από τις επιχειρήσεις, όσο και από τους πολίτες. Δεν υπάρχει προηγούμενο όπου πεζοδρόμηση να έβλαψε την αγορά. Στην Καλαμαριά, για παράδειγμα, ο πεζόδρομος της Κομνηνών αποτελεί τον εμπορικότερο δρόμο της περιοχής», λέει ο κ. Μαυράκης και καταλήγει: «Η πρόθεση της δημοτικής αρχής είναι στο σωστό δρόμο. Αρκεί να μην πρόκειται για σχέδια επί χάρτου, αλλά τα έργα να υλοποιηθούν».
«Κανένας δρόμος δεν πρέπει να πεζοδρομηθεί, πριν να ολοκληρωθεί και να αρχίσει να λειτουργεί το μετρό», δηλώνει απερίφραστα ο πρόεδρος των επαγγελματιών ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης, Χρήστος Νικολόπουλος. Ο κ. Νικολόπουλος λέει ότι η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας (από την Τσιμισκή μέχρι τη Μακένζυ Κινγκ) επιβάρυνε κυκλοφοριακά την οδό Ερμού.
«Είμαστε αντίθετοι με τις πεζοδρομήσεις σε αυτήν τη φάση, που δεν έχουμε μετρό, διότι οι καταναλωτές δε θα μπορούν να έρχονται στο κέντρο. Κανείς δεν πρέπει να ξεχνά ότι στο κέντρο λειτουργούν εκατοντάδες επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν χιλιάδες υπαλλήλους. Την ίδια ώρα, το πρόβλημα της ανεργίας και της επιβίωσης που αντιμετωπίζουμε είναι τρομακτικό. Εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης θα σήμαιναν για μας αφανισμό, καθώς θα έσπρωχναν τους καταναλωτές προς τα εμπορικά κέντρα, ξένων συμφερόντων, που βρίσκονται περιφερειακά της πόλης. Καλούμε το δήμο Θεσσαλονίκης να μην προχωρήσει σε πεζοδρομήσεις χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση. Διότι διώχνοντας τα αυτοκίνητα, διώχνουν και τους καταναλωτές», λέει με μια ανάσα ο κ. Νικολόπουλος.
Οι μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί ή που εκπονούνται ή που θα εκπονηθούν τους επόμενους μήνες προκειμένου να γίνουν αστικές αναπλάσεις αφορούν τους παρακάτω δρόμους:
Στην Α' Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης: πεζόδρομος Δαγκλή και οδός Τσόπελα, Χρυσοστόμου Σμύρνης (όπου οι εργασίες είναι σε εξέλιξη και επίκειται η ολοκλήρωσή τους), Λασσάνη, Μορκεντάου, Λώρη Μαργαρίτη, Αρμενοπούλου και Ν. Σκλάβου (από την οδό Εθνικής Αμύνης μέχρι την οδό Ιασονίδου), Πτολεμαίων – Σελευκιδών – Ελ. Σβορώνου (από την οδό Αντιγονιδών μέχρι την οδό Καραολή και Δημητρίου και την οδό Εγνατία), Δημητρίου Γούναρη (από την οδό Μητροπόλεως έως τη λεωφόρο Νίκης). Μελέτη έγινε επίσης για τη διαμόρφωση της εισόδου του 17ου Γυμνασίου – Λυκείου Θεσσαλονίκης.
Στη Β' Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης: Ασημ. Φωτήλα, Σέκερη, Χαριτωνύμου, Πετρόμπεη, Πανουργιά και Μπούσγου, Αγάθωνος, Οδυσσέως.
Στη Γ' Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης: Λαπιθών, Καπετάν Ελένη, τμήμα πεζοδρομίου στην οδό Ακροπόλεως, περιοχή Πύργου Τριγωνίου, πλατεία Αγίων Αναργύρων, Καλλιόπης.
Στη Δ' Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης: δίκτυο πεζοδρόμων ανάμεσα στις οδούς Χίου και Κανάρη, πεζόδρομοι Παλιγγενεσίας και Αδάμου, πεζόδρομος Πεισάνδρου, οικοδομικό τετράγωνο ανάμεσα στις οδούς Καλλιπόλεως, Καισαρείας, Βιζύης και Δορυλαίου, Αγίου Δημητρίου.
Στην Ε' Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης: Αλεξανδρείας (από την οδό Μάρκου Μπότσαρη έως την Πέτρου Συνδίκα), Κίμωνος Βόγα (από την Πέτρου Συνδίκα έως την οδό Κορομηλά και οι κάθετοι δρόμοι). Μελέτη έγινε επίσης ή πρόκειται να γίνει για τη διαμόρφωση της εισόδου του 81ου Δημοτικού Σχολείου, των 15ου και 69ου Δημοτικών Σχολείων, του 19ου Γυμνασίου – Λυκείου, των 5ου και 96ου Δημοτικών Σχολείων, του 9ου Γυμνασίου – Λυκείου, του 1ου Λυκείου – 31ου Γυμνασίου, του 11ου Δημοτικού Σχολείου και 13ου Νηπιαγωγείου, του 87ου Δημοτικού Σχολείου, του 10ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και 94ου Δημοτικού Σχολείου, του 88ου Δημοτικού Σχολείου και του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου.
Τέλος, στη Δημοτική Κοινότητα Τριανδρίας, αστική ανάπλαση προβλέπεται να γίνει στην οδό Τρικούπη.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου