Ενεργοί πολίτες, ακτιβιστές ή απλώς ανήσυχοι άνθρωποι που θέλουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Ολο και περισσότεροι είναι το τελευταίο διάστημα οι Θεσσαλονικείς που συμμετέχουν σε κινήσεις και πρωτοβουλίες, με σκοπό να αλλάξουν τα κακώς κείμενα σε διάφορους τομείς της ζωής και της καθημερινότητάς τους.
Καταλαμβάνουν λεωφορεία διαμαρτυρόμενοι για τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, κολλούν αυτοκόλλητα σε αυτοκίνητα που παρκάρουν εκεί που δεν πρέπει, οργανώνουν δενδροφυτεύσεις, καθαρίζουν τους μοναδικούς πνεύμονες πρασίνου μέσα στην πόλη από τα σκουπίδια, συστήνουν επιτροπές ανέργων, μοιράζουν τρόφιμα και ρούχα σε οργανισμούς και δομές που το έχουν ανάγκη, ζωγραφίζουν γκράφιτι σε γκρίζους τοίχους. Ιδρυτικά μέλη δεκατριών τέτοιων πρωτοβουλιών μιλούν για την αλλαγή που επιδιώκουν να φέρουν στην πόλη... από τα κάτω.
Ακρίβεια - STOP!(www.akribeia-stop.gr)
Οι επιτροπές κατά της ακρίβειας δημιουργήθηκαν πριν από ενάμιση χρόνο. Ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα αλλά σύντομα επεκτάθηκαν σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Το βασικό μέλημα των ιδρυτικών μελών ήταν η σύσταση μιας συλλογικότητας ενάντια στην αύξηση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες, όπως εξηγεί ο Θανάσης Κουτσούλας, μέλος από τη Θεσσαλονίκη. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε με συλλογικό τρόπο την ακρίβεια. Κάνουμε δράσεις που αφορούν τις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, το κόστος του φυσικού αερίου, του ρεύματος, των διοδίων και των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ. Η συλλογικότητα “Ακρίβεια – STOP!” έχει πάρει πια διαστάσεις κινήματος, ενώ οι υπογραφές που έχουμε συλλέξει για τις διάφορες δράσεις είναι χιλιάδες», σημειώνει ο κ. Κουτσούλας.
«Επιβάτες Θεσσαλονίκης» (epibates-thess.blogspot.com)
Οι «Επιβάτες Θεσσαλονίκης» μετρούν μόλις ένα μήνα ζωής, ενώ η πρωτοβουλία για τη συγκρότηση της συγκεκριμένης συλλογικότητας ανήκει στις «Επιτροπές κατά της ακρίβειας». Ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος, ένα από τα ιδρυτικά μέλη, εξηγεί ότι αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία των «Επιβατών» «βλέποντας πόσο πολύ απασχολούσε τους Θεσσαλονικείς το ζήτημα της αύξησης των τιμών των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ. Ο στόχος μας δεν είναι απλά να διαμαρτυρηθούμε, αλλά να νικήσουμε. Ο αγώνας για τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων δεν έχει τελειώσει ακόμη. Συνεχίζουμε να προχωρούμε σε καταλήψεις λεωφορείων κάθε Σάββατο, όπου αναρτούμε πανό, ενημερώνουμε τον κόσμο και καλούμε τους συνεπιβάτες μας να μην πληρώνουν. Ουσιαστικά, μέσα στα λεωφορεία γίνονται πλέον λαϊκές συνελεύσεις».
«Επιτροπή Ανέργων Θεσσαλονίκης» (epitropi-anergon-the.pblogs.gr)
Ο Ηλίας Βούζας συμμετέχει στην «Επιτροπή Ανέργων Θεσσαλονίκης» μαζί με άλλους άνεργους Θεσσαλονικείς. Ο ίδιος απολύθηκε έχοντας μόλις 123 ένσημα κι έτσι δεν κατάφερε να πάρει το επίδομα ανεργίας. «Είναι πάρα πολλοί οι άνεργοι που επειδή δεν έχουν τα ένσημα που χρειάζονται δεν παίρνουν επίδομα και τους συντηρούν είτε οι γονείς τους είτε ο κοινωνικός τους περίγυρος», εξηγεί ο κ. Βούζας. Η νεοσύστατη επιτροπή συγκροτήθηκε με σκοπό την άμεση λήψη μέτρων για την ανακούφιση των ανέργων. Τα κυριότερά αιτήματα των μελών της, που ήδη ξεπερνούν τα πενήντα, είναι, μεταξύ άλλων, τα εξής: το επίδομα ανεργίας να αυξηθεί στα 700 ευρώ, οι άνεργοι να έχουν πλήρη ασφάλιση και περίθαλψη, να γίνεται δωρεάν η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας, να καταργηθεί ο ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης.
«Thessalonistas» (thessalonistas.worldpress.com)
Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε μια όμορφη Θεσσαλονίκη, που δεν υπάρχει πια. Οι «Thessalonistas» ονειρεύονται μια πόλη ανθρώπινη, πολύχρωμη, φιλική προς το περιβάλλον, που να εξασφαλίζει μια καλύτερη ποιότητα ζωής στους κατοίκους της. Ο Νίκος Γκουντάρας, που ανήκει στους «Thessalonistas», εξηγεί πως ο συντονισμός των δράσεων γίνεται από 15 άτομα 17-45 ετών, ενώ οι δράσεις αυτές απευθύνονται σε όλους τους Θεσσαλονικείς. «Δεν μπορούμε να αλλάξουμε την πόλη, αλλά κάνουμε τουλάχιστον ένα μικρό βήμα. Ασχολούμαστε, μεταξύ άλλων, με το καθάρισμα διαφόρων χώρων και παραλιών, ενώ ζωγραφίζουμε γκράφιτι σε γκρίζους χώρους. Επίσης, μας απασχολεί έντονα το ζήτημα του κοινωνικού αποκλεισμού. Θέλουμε να αφυπνίσουμε τους Θεσσαλονικείς».
«Ενωση Πεζών» (enosipezon.gr)
Περισσότερα από πεντακόσια είναι σήμερα τα μέλη της «Ενωσης Πεζών». Πρόκειται για μια ομάδα πολιτών οι οποίοι, όπως σημειώνει ο ιδρυτής της Γρηγόρης Μαυράκης, «βαρέθηκαν να βλέπουν την πόλη σε αυτό το χάλι και να θεωρούν δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα θα σκαρφαλώνουν στα πεζοδρόμια». Βασικός στόχος της ένωσης είναι η ενημέρωση των κατοίκων της πόλης σε ζητήματα σχετικά με τους πεζούς. «Δεν αποτελούμε ομάδα διαμαρτυρίας, αλλά ευαισθητοποίησης. Επίσης, κάνουμε προτάσεις σε φορείς της Πολιτείας, αφού στην ένωση υπάρχουν συγκοινωνιολόγοι και μηχανικοί. Είμαστε πολλοί που δεν ανεχόμαστε πλέον αυτήν την κατάσταση», εξηγεί ο ίδιος.
«Streetpanthers» (streetpanthers.gr)
Οι πάνθηρες των δρόμων «συμπορεύονται» με την «Ενωση Πεζών». Πρόκειται για τη διαμαρτυρία των πεζών, των οποίων η κυκλοφορία εμποδίζεται από αυτοκίνητα που έχουν παρκάρει παράνομα. Κολλώντας σ' ένα αυτοκίνητο ένα αυτοκόλλητο που γράφει «Είμαι γάιδαρος. Παρκάρω όπου γουστάρω», ο πεζός εκφράζει την αγανάκτηση και τη δυσαρέσκειά του. Οι ιδρυτές των «Πανθήρων» κάνουν λόγο για μια άμεση μορφή σκωπτικής διαμαρτυρίας, η οποία έχει επεκταθεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Τα ειδικά αυτοκόλλητα διατίθενται τόσο μέσα από το διαδίκτυο όσο και από ορισμένα καταστήματα της πόλης, που αναφέρονται αναλυτικά στην ηλεκτρονική σελίδα της ομάδας.
«Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ. Θεσσαλονίκης» (epivatis.gr)
Το «Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ.» (Eνωση Πολιτών για την Ισχυροποίηση, Βελτίωση, Αναβάθμιση ΤΗς Συγκοινωνίας) είναι ένα πανελλαδικό δίκτυο που επιδιώκει τη βελτίωση των υπηρεσιών των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ είναι μέλος της πανευρωπαϊκής ένωσης για τα δικαιώματα του επιβάτη. Ο Θανάσης Σκορδάς είναι δραστήριο μέλος του δικτύου Θεσσαλονίκης, ενώ εξηγεί πως οι δράσεις της οργάνωσης δεν αφορούν τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων. «Παίρνουμε πολλές πρωτοβουλίες, όπως είναι η διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων για τα δικαιώματα των επιβατών, η κατάληψη λεωφορειολωρίδων και η απαγόρευση της εισόδου των ταξί σε αυτές, ενώ συνεργαζόμαστε με το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης».
«Bike Respect» (bikerespect.gr)
«Bike Respect» ή, αλλιώς, σεβασμός στους ποδηλάτες της πόλης. Ο Κώστας Συμελίδης δημιούργησε την ομάδα το 2008, έχοντας διπλό στόχο. Αφενός να προωθήσει το ποδήλατο ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης κι αφετέρου να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του. Αυτήν τη στιγμή το «Bike Respect» έχει τρεις χιλιάδες μέλη, τα περισσότερα από τα οποία κατοικούν στη Θεσσαλονίκη. «Για το 2011, ο στόχος μας είναι η εκπαίδευση των ποδηλατών αλλά και η βελτίωση των υποδομών για τη μετακίνηση με ποδήλατο. Πρόσφατα καταθέσαμε στο δήμο την πρότασή μας για την Παλιά Παραλία, όπου συνωστίζονται πεζοί και ποδήλατα. Εμείς προτείνουμε τη διαπλάτυνση της Παλιάς Παραλίας μέσω μιας μεταλλικής εξέδρας, χωρίς να αλλάζει η αισθητική της περιοχής», τονίζει ο κ. Συμελίδης.
«Green Attack Θεσσαλονίκης» (green-attack.blogspot.com)
Η «Green Attack» αποτελεί ένα μέτωπο για το περιβάλλον, ένα περιβαλλοντικό κίνημα. Τα μέλη της ξεκίνησαν κάνοντας παρεμβάσεις για το ζήτημα των δασών και κυρίως για το Σέιχ Σου, ενώ σύντομα οι εκστρατείες επεκτάθηκαν στην προάσπιση των ελεύθερων χώρων και σε κινητοποιήσεις για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Παράλληλα, το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό κίνημα διοργανώνει εκθέσεις φωτογραφίας και δράσεις για τα παιδιά. «Φέτος συμμετέχουμε στην εκστρατεία “Δεν πληρώνω” για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ναι μεν είμαστε μια περιβαλλοντική οργάνωση, όμως δεν μπορούμε σε περιόδους κρίσης να μην ασχολούμαστε με ζητήματα που αφορούν τους πολίτες», τονίζει η Κλαίρη Κουντούρη, μέλος της Green Attack Θεσσαλονίκης.
«Φίλοι του πρασίνου» (friendsofurbangreen.gr)
Οπως δηλώνει και το όνομά τους, οι «Φίλοι του πρασίνου» διεκδικούν ένα πράσινο περιβάλλον και μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Υπερασπίζονται τους ελεύθερους δημόσιους χώρους, ενώ κάνουν μια μεγάλη εκστρατεία για τα πρώην στρατόπεδα. Ταυτόχρονα, τα μέλη κάνουν σεμινάρια για το περιβάλλον, ενημερώνοντας κυρίως παιδιά και νέους. Την προηγούμενη χρονιά, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, οι «Φίλοι του πρασίνου» διοργάνωσαν τον πρώτο μαθητικό διαγωνισμό με θέμα το πράσινο σχολείο. Μάλιστα, τα δυο σχολεία που πήραν το πρώτο βραβείο θα γίνουν τα δυο πρώτα πιλοτικά πράσινα σχολεία της Θεσσαλονίκης. «Σήμερα μας δίνεται η τελευταία ευκαιρία για μια πράσινη πόλη και αυτή είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί», σημειώνει ο Γρηγόρης Νικολαΐδης.
«Επιτροπή Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Προστασία της Παραλιακής Ζώνης στο Καραμπουρνάκι» (karabournaki.blogspot.com)
Η επιτροπή αυτή ανήκει στο «Δίκτυο Κινήσεων Θεσσαλονίκης», το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από συλλογικότητες και πρωτοβουλίες. Το δίκτυο ασχολείται μ' ένα εύρος ζητημάτων, από τα τραπεζοκαθίσματα μέσα στην πόλη μέχρι τη διεκδίκηση των πρώην στρατοπέδων. Η Επιτροπή για το Καραμπουρνάκι δημιουργήθηκε από κατοίκους της περιοχής οι οποίοι ανησυχούν για την παραλιακή ζώνη. «Η γνώμη μας είναι πως κάτω από τις οδούς Πλαστήρα και Σοφούλη δεν πρέπει να χτιστεί απολύτως τίποτα. Ηδη έχουμε συλλέξει τρεις χιλιάδες υπογραφές», τονίζει ο Γιάννης Καϊμακτσίδης.
«ΑΛΤρουϊστές» (altrouistes.blogspot.com)
Οι «ΑΛΤρουϊστές» αποτελούνται από εκείνους που αποφοίτησαν από το Λύκειο Τούμπας το 1977, ενώ οι δράσεις τους ξεκίνησαν πριν από δυο χρόνια. «Είμαστε μια ομάδα αποφοίτων που έχουμε κρατήσει επαφές από τότε που αποφοιτήσαμε. Αποφασίσαμε από κοινού, λοιπόν, να πάρουμε πρωτοβουλίες κοινωνικού, πολιτιστικού και οικολογικού χαρακτήρα», σημειώνει ο «ΑΛΤρουϊστής» Κυριάκος Αντωνίου. Η συγκεκριμένη ομάδα έχει οργανώσει μέχρι στιγμής 28 δράσεις. Αρκετές από αυτές αφορούν τη διανομή τροφίμων και ρούχων σε δομές και οργανισμούς που έχουν ανάγκη, όπως είναι το Παπάφειο και το Κέντρο Υποδοχής Προσφύγων. «Αισθανθήκαμε ότι το κράτος απουσιάζει από σημαντικούς τομείς της τοπικής κοινωνίας και θελήσαμε να επέμβουμε», καταλήγει ο κ. Αντωνίου.
«Χάρισέ το» (Xariseto.gr)
Μην το πετάς, χάρισέ το! Αυτό είχαν στο μυαλό τους η Γεωργία Δημούδη και ο Μάκης Προδρόμου, όταν αποφάσισαν να δημιουργήσουν το «xariseto.gr». Η φιλοσοφία του συγκεκριμένου εγχειρήματος είναι να αποκτήσει κάποιος, χωρίς χρήματα, ένα αντικείμενο που κάποιος άλλος αποφάσισε να χαρίσει. Στην ηλεκτρονική σελίδα «xariseto.gr» υπάρχουν αγγελίες προσφοράς και ζήτησης, ενώ σε τακτά χρονικά διαστήματα διοργανώνονται χαριστικά παζάρια. «Χαρίζονται τα πάντα. Από βιβλία και ρούχα μέχρι ψυγεία, έπιπλα ή ακόμη και αυτοκίνητα. Σήμερα έχουμε περισσότερα από 22.000 μέλη. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, μας έμαθε ακόμη περισσότερος κόσμος και υπάρχει μεγάλη κινητικότητα», εξηγεί η κ. Δημούδη.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου