Η αναπροσαρμογή του ΦΠΑ στα τρόφιμα από την 1η Ιανουαρίου, από το 11% στο 13%, πέρασε σταδιακά μέχρι σήμερα σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων στα καταστήματα τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ, αφού οι όποιες περιπτώσεις απορρόφησης της αύξησης αφορούν κατά κύριο λόγο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ταυτόχρονα, σε μεμονωμένα τρόφιμα καταγράφονται τους τελευταίους μήνες υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές, που φτάνουν μέχρι και το 27%. Ακόμη, όμως, και η ανακοίνωση του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχ. Χρυσοχοΐδη, για τη συμφωνία με προμηθευτές και σούπερ μάρκετ που αφορούν μειώσεις τιμών από τις αρχές του έτους σε 434 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, υλοποιείται σε περιορισμένο αριθμό προϊόντων και σημείων πώλησης λιανικής, με συνέπεια να μην «ανακουφίζει» στην πράξη τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Οι καταναλωτές που προμηθεύονται, είτε καθημερινά είτε σε εβδομαδιαία βάση, τα προϊόντα που χρειάζονται για το σπίτι τους από το σούπερ μάρκετ, διαπιστώνουν στο ταμείο τις ανατιμήσεις, αλλά και την επιβάρυνση του τελικού λογαριασμού που πληρώνουν.
Η ηγεσία του υπουργείου έχει συστήσει ειδική υπηρεσία που καταγράφει καθημερινά τις τιμές στα συγκεκριμένα προϊόντα, μέσω των τιμολογίων αγοράς και θεωρεί ότι η συμφωνία τηρείται σε μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με τις τιμοληψίες του υπουργείου, καταγράφεται μεγάλη μείωση τιμών έως 16% στις τιμές λιανικής σε απορρυπαντικά, καθαριστικά και είδη προσωπικής φροντίδας (σαμπουάν κ.λπ.) καθώς και σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων, όπως είναι τα αλλαντικά, το ρύζι, τα όσπρια και τα ζυμαρικά.
Το ΦΠΑ αυξήθηκε για τα καλά
Την ίδια ώρα, μια έρευνα στην αγορά δείχνει ότι σήμερα σε σύγκριση με τον περασμένο Δεκέμβριο του 2010, η αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες πέρασε σε όλα τα προϊόντα ανεβάζοντας τις τιμές τους από 1% έως και 4,5%. Παράλληλα, όμως, σε μεμονωμένες περιπτώσεις, όπως, για παράδειγμα, συσκευασία κρέμας φουντουκιού, η αύξηση φτάνει στο 15% και σε άλλο, όπως γαλοπούλα βραστή, ανεβαίνει ακόμη και στο 27%.Παράγοντες της αγοράς τροφίμων υποστηρίζουν ότι αναπόφευκτα η αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο μονάδες πέρασε στις λιανικές τιμές όλων των προϊόντων, όμως δεν μπορούν να εκτιμήσουν αν οι υπέρογκες αυξήσεις της τάξης του 27% ή 15% οφείλονται στους προμηθευτές, τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ή το ενδεχόμενο το συγκεκριμένο προϊόν να ήταν σε προσφορά και αυτό πλέον να μην ισχύει.
Το θέμα των προσφορών αλλά και των συσκευασιών προκαλεί «πονοκέφαλο» και στις καταναλωτικές οργανώσεις, οι οποίες τον τελευταίο μήνα επιχειρούν να καταγράψουν τιμές προϊόντων και να τις συγκρίνουν με το Δεκέμβριο του 2010, όμως σε αρκετές περιπτώσεις αυτό είναι αδύνατο, καθώς στο διάστημα αυτό άλλαξαν οι προσφορές, αλλά και συσκευασίες ορισμένων προϊόντων για τα οποία ανακοινώθηκε μείωση της τιμής του.
«Σε κάποια προϊόντα έχουν μειωθεί οι τιμές, όμως στα περισσότερα έχουν αυξηθεί και σίγουρα το όφελος για τον καταναλωτή δε φτάνει τα 50 ευρώ το μήνα, όπως είχε ανακοινώσει ο υπουργός. Κάποιες μειώσεις που ανακοινώθηκαν αφορούν τιμές χονδρικής και άλλες σε συγκεκριμένα σημεία λιανικής, κάτι που δεν μπορεί να αξιοποιήσει ο καταναλωτής. Η έρευνά μας για το πόσο κοστίζει το οικογενειακό καλάθι τον Ιανουάριο του 2011 συνεχίζεται, όμως η τάση δείχνει ότι θα είναι αυξημένο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα», σημείωσε ο Βασίλης Λύγκας, πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ)
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λίστα με τις τιμές των 434 προϊόντων που μειώθηκαν, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στις αρχές του έτους, αναφέρεται σε τιμές χονδρικής από τον προμηθευτή στο λιανεμπόριο και δεν μπορεί να φανεί χρήσιμη στους καταναλωτές, ούτε να διαπιστώσουν αν η λιανική τιμή ανταποκρίνεται στη μείωση που ανακοίνωσε ο προμηθευτής ή όχι.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου