Οι σχεδιασμοί, οι οποίοι άρχισαν ήδη να υλοποιούνται, αφορούν το σύνολο των εγκαταστάσεων του λιμανιού. Περιλαμβάνουν κατασκευή νέων έργων υποδομής, αξιοποίηση των σημερινών λιμενικών και όχι μόνον εγκαταστάσεων αλλά και την ανάπτυξη νέων σύγχρονων δράσεων. Ο στόχος αυτού του φιλόδοξου σχεδιασμού σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ Α.Ε. Στέλιο Αγγελούδη είναι διπλός: «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρέπει να κερδίσει τη θέση που του αξίζει στον παγκόσμιο λιμενικό χάρτη και ειδικότερα σε αυτόν της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παράλληλα να ενσωματωθεί πλήρως στη ζωή της πόλης, να αποτελεί συνέχειά της, δίνοντας μάλιστα σαφές και διακριτό στίγμα».
Τα βασικότερα στοιχεία του υπό διαμόρφωση νέου master plan του λιμανιού είναι τα ακόλουθα:
1. Επέκταση έκτης προβλήτας
Συγκαταλέγεται στα «στοιχειωμένα» έργα της πόλης, αφού συζητείται και… υλοποιείται εδώ και περίπου δεκαπέντε χρόνια. Τελικώς έπειτα από πολλές παλινωδίες και πισωγυρίσματα στις 8 Δεκεμβρίου 2010 το έργο δημοπρατήθηκε. Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα στην εξέλιξη του διαγωνισμού, έως την άνοιξη αναμένεται να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, ο οποίος θα εγκατασταθεί εντός του 2011 και θα αρχίσει η κατασκευή του έργου, το οποίο σύμφωνα με τους σχεδιασμούς αναμένεται να ολοκληρωθεί ώς το 2015. Αύριο Τρίτη ανοίγουν οι φάκελοι των 27 εταιρειών οι οποίες εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Η επέκταση της έκτης προβλήτας θεωρείται το κυριότερο έργο υποδομής για την ανάπτυξη του λιμανιού, καθώς θα καλύψει μία από τις σημαντικότερες αδυναμίες του, που είναι η χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, η οποία μετά την κατασκευή του έργου θα τριπλασιαστεί (από 405.000 TEUs στα 1.240 εκατ. TEUs). Παράλληλα θα δοθεί η δυνατότητα προσέγγισης μεγάλων πλοίων με φορτία πολλαπλάσια των σημερινών, ενώ θα υπάρξει σημαντικός εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων με τη λειτουργία σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού μεγάλης απόδοσης. Το έργο αφορά την επέκταση του δυτικού τμήματος της προβλήτας κατά 550 μέτρα μήκος, 365 πλάτος και 16 βάθος. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 210 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 70 θα αφορούν προμήθεια νέου εξοπλισμού. Τα κονδύλια είναι διασφαλισμένα από ίδια κεφάλαια του ΟΛΘ Α.Ε. αλλά και από χρηματοδότηση μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
2. Σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο logistics
Σημαντικούς πόντους στην ανταγωνιστικότητα του λιμανιού αναμένεται να δώσει η δημιουργία κέντρου μεταφορών και logistics. Αυτό σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη από τον ΟΣΕ κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου θα δώσει σημαντικά πλεονεκτήματα στη Θεσσαλονίκη, στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. Το προσεχές διάστημα η διοίκηση του ΟΛΘ Α.Ε. θα προωθήσει την κατασκευή του κέντρου σε έκταση περίπου 90 στρεμμάτων στη βάση της έκτης προβλήτας. Ο σχεδιασμός θα προβλέπει τη δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης του κέντρου, με το συνολικό κόστος της επένδυσης να ανέρχεται από τα αρχικά 25 στα περίπου 40 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικό της σπουδαιότητας της επένδυσης είναι το γεγονός ότι κατά το πρόσφατο παρελθόν είχαν επιδείξει ενδιαφέρον για το όλο εγχείρημα εταιρείες-κολοσσοί στους τομείς της αξιοποίησης ακινήτων και εμπορευματικών μεταφορών. Στην επένδυση θα συμμετάσχει πιθανότατα και ο ΟΛΘ Α.Ε., ενώ το μάνατζμεντ σχεδιάζεται να ανατεθεί σε ιδιώτη στρατηγικό εταίρο.
Στο μεταξύ ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες το έργο διαμόρφωσης πρόσθετου χώρου εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων στην έκτη προβλήτα. Αυτό θα συμβάλει μεταξύ άλλων στην ασφαλή συγκέντρωση όλων των προς εξαγωγή προϊόντων, πολλά από τα οποία σήμερα φυλάσσονται σε αποθηκευτικούς χώρους εκτός του λιμανιού, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους.
3. Σιδηροδρομική και οδική σύνδεση
Οι ωφέλειες από την επέκταση της έκτης προβλήτας και τη λειτουργία σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου logistics θα είναι μηδαμινές, εάν δεν υπάρξει σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με τα μεγάλα δίκτυα μεταφοράς εμπορευμάτων προς τις χώρες της Βαλκανικής. «Η ταχεία μεταφορά των εμπορευμάτων σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη δυνατή ακτίνα δράσης προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα ρίξουν σημαντικά το τελικό κόστος διακίνησης κάνοντας το λιμάνι περισσότερο ανταγωνιστικό», σημειώνει ο κ. Αγγελούδης. Η διοίκηση του ΟΛΘ Α.Ε. θεωρεί ότι η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τα μεγάλα δίκτυα είναι απολύτως εφικτή, δεν απαιτεί υπέρογκα ποσά ούτε είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, «αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση από τους αρμόδιους», τονίζει ο κ. Αγγελούδης. Η σιδηροδρομική σύνδεση θεωρείται σχετικά εύκολη, καθώς υπάρχουν οι βασικές υποδομές, ενώ για την οδική απαιτείται μόνον η κατασκευή ενός δρόμου μήκους περίπου 850 μέτρων, ο οποίος θα συνδέει την πύλη 16 του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό. Ο δρόμος αυτός έχει σχεδιαστεί, αλλά δεν κατασκευάστηκε ελλείψει πόρων.
4. Μαρίνα
Εντός του Φεβρουαρίου προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί το έργο κατασκευής μαρίνας για σκάφη αναψυχής, δυναμικότητας περίπου 250 θέσεων, εκ των οποίων 30 έως 50 θα αφορούν μεγάλα σκάφη. Η μαρίνα θα κατασκευαστεί στο τέλος της πρώτης προβλήτας με μέτωπο προς την πόλη. Η δημοπράτηση θα γίνει με βάση παλαιότερη μελέτη του δήμου Θεσσαλονίκης, την οποία επικαιροποίησε ο ΟΛΘ Α.Ε. κατόπιν σχετικής συνεννόησης και με το νεοεκλεγέντα δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη. Οι εγκαταστάσεις θα είναι κυρίως πλωτές, αλλά θα κατασκευαστεί και ένα μικρό ανάχωμα.
5. Κρουαζιέρες
Το λιμάνι μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην τουριστική και οικονομική αναζωογόνηση της πόλης. Σε αυτό αποσκοπεί η κοινή πρωτοβουλία που πήραν προ ημερών ο ΟΛΘ. Α.Ε., ο δήμος Θεσσαλονίκης, το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο και ο Εμπορικός Σύλλογος με σκοπό την καθιέρωση της Θεσσαλονίκης ως προορισμού κρουαζιέρας. Στόχος είναι το 2012 η πόλη να έχει ήδη μπει στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας φέρνοντας στη Θεσσαλονίκη δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Το επόμενο διάστημα οι τέσσερις ανωτέρω φορείς θα προωθήσουν τις οκτώ δράσεις οι οποίες προβλέπονται στο σχετικό σύμφωνο συνεργασίας που συνυπέγραψαν. Στο πλαίσιο αυτό τις επόμενες ημέρες ο κ. Αγγελούδης μαζί με τον κ. Μπουτάρη θα επισκεφθούν το Ισραήλ, για να προωθήσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Ισραήλ με στόχο την προσέλκυση τουριστών, αξιοποιώντας τους ιστορικούς δεσμούς της πόλης με την εβραϊκή κοινότητα. Θα ακολουθήσουν ανάλογα ταξίδια και σε Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη. Στις δράσεις που προβλέπονται να αναληφθούν το 2011 περιλαμβάνονται ένα δίγλωσσο φυλλάδιο με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, η συμμετοχή -για πρώτη φορά ως πόλη και όχι απλώς ως λιμάνι- στη μεγαλύτερη στον κόσμο έκθεση κρουαζιέρας το Μάρτιο στο Μαϊάμι αλλά και η ένταξη του ΟΛΘ στον Οργανισμό Λιμένων Κρουαζιέρας της Μεσογείου MedCruise.
Όσον αφορά ειδικότερα τον ΟΛΘ, μέσα στους επόμενους μήνες θα γίνουν έργα διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του επιβατικού τερματικού σταθμού του λιμανιού, ενώ άρχισαν ήδη επαφές για την παραχώρηση του ιστορικού κτιρίου από το υπουργείο Οικονομικών όπου ανήκει στον ΟΛΘ Α.Ε.
Αναφορικά με τους καλοκαιρινούς προορισμούς, οι ακτοπλοϊκές γραμμές αναμένεται να είναι στα ίδια πάνω, κάτω επίπεδα με αυτές των τελευταίων χρόνων. Δηλαδή θα επιδιωχθεί να υπάρξει καλή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα νησιά των Βορείων Σποράδων και ένα με δύο καράβια εβδομαδιαίως για τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου.
6. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
Σημαντικό μέρος του λιμανιού δεν χρησιμοποιείται για λιμενικούς σκοπούς. Τις εκτάσεις αυτές ο ΟΛΘ Α.Ε. σχεδιάζει να τις αξιοποιήσει με την ανάπτυξη εμπορικών και τουριστικών εκμεταλλεύσεων. Στο πλαίσιο αυτό εντός του 2011 θα ολοκληρωθεί το σχέδιο πλήρους ανάπλασης της πρώτης προβλήτας, το οποίο άρχισε ήδη προ μηνών. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη απομακρυνθεί όλοι οι χώροι στάθμευσης, ενώ έως το καλοκαίρι πρόκειται να «απελευθερωθούν» όλα τα κτίρια στα οποία στεγάζονται το λιμενικό σώμα, ο παιδικός σταθμός, ο οποίος θα κλείσει, κ.ά. Σχεδιάζεται η αξιοποίησή τους στην κατεύθυνση ανάπτυξης πολιτιστικών δράσεων, όπως η ίδρυση ναυτικού μουσείου, η διοργάνωση εκδηλώσεων κ.λπ. Ο σχεδιασμός για την πρώτη προβλήτα θα ενταχθεί στο συνολικό σχέδιο αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του λιμανιού, το οποίο θα εκπονηθεί σε συνεργασία με ειδικό σύμβουλο, η επιλογή του οποίου θα γίνει με δημόσιο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη.
7. Περιβαλλοντική και αισθητική αναβάθμιση
Βαρύτητα θα δοθεί και στην περιβαλλοντική αναβάθμιση του λιμανιού. Στην κατεύθυνση αυτή ο ΟΛΘ Α.Ε. έχει εκπονήσει ήδη ένα σχέδιο δράσεων, οι περισσότερες εκ των οποίων θα ξεδιπλωθούν εντός του 2011. Ήδη έχει επιλεγεί μέσω διαγωνισμού εταιρεία για τη σύνταξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ ολοκληρώθηκε προ ημερών η φύτευση 1.500 δέντρων κατά μήκος της λιμενικής ζώνης
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου