Searching...

Μετρό:Το ωραίο... 2020 στη Θεσσαλονίκη

Αν όλα πάνε καλά, σ' ένα χρόνο από σήμερα θα κατασκευάζεται και η μπλε γραμμή της Καλαμαριάς, μήκους 4,8 χιλιομέτρων, με 5 νέους σταθμούς. Σειρά θα πάρει η καφέ γραμμή της Σταυρούπολης και της Ευκαρπίας, η οποία έχοντας μήκος 6 χιλιομέτρων και έξι νέους σταθμούς υπολογίζεται ότι θα δημοπρατηθεί το 2013. Ωστόσο, δεν έχει «κλειδώσει» ακόμα η δημιουργία σταθμού στα νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και «424», κάτι που θα συμβεί αν μεταφερθούν στην περιοχή -όπως προτείνεται- η Ιατρική Σχολή και η Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ. Για την επέκταση αυτή έχει ολοκληρωθεί η τοπογραφική έρευνα έως το σταθμό Ευκαρπίας, οι γεωλογικές έρευνες, έχουν γίνει η γεωμετρική χάραξη της γραμμής αλλά και η επιλογή των θέσεων των πέντε από τους έξι σταθμούς. Στο τμήμα Ευκαρπία - νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» οι μελέτες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.

Οι επόμενες
Ποια γραμμή θα πάρει σειρά για να κατασκευαστεί είναι κάτι που δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη, καθώς τα πάντα είναι υπό μελέτη. Τόσο για το υπουργείο Υποδομών όσο και για την «Αττικό Μετρό ΑΕ» εξίσου σημαντικές είναι και η κίτρινη γραμμή μετρό των Αμπελοκήπων, της Μενεμένης και του Ευόσμου, όσο και η πράσινη γραμμή μετρό της Τούμπας και της Χαριλάου. Εξίσου σημαντική είναι η έκτη γραμμή, η γαλάζια, η οποία θα ξεκινά από τη Μίκρα και θα φτάνει μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία», που με βάση το μέχρι τώρα προγραμματισμό θα είναι υπέργεια.
Σε κάθε περίπτωση, η χωροθέτηση των σταθμών στις τρεις αυτές γραμμές δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, καθώς οι μελέτες βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και έχει γίνει μόνον προκαταρκτική επιλογή της χάραξης.

Δύο... Νέες Ελβετίες
Οι σταθμοί που αποτυπώνονται στο χάρτη είναι 35, όμως το υπουργείο Υποδομών κάνει λόγο για 33. Μάλιστα, υπάρχουν δύο σταθμοί που έχουν το όνομα Νέα Ελβετία. Αυτό συμβαίνει καθώς το υπουργείο, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση, μελετά την αλλαγή στη χάραξη της βασικής γραμμής, της κόκκινης, ώστε τελικά αυτή να εκτείνεται από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Μίκρα, αντί για τη Νέα Ελβετία.
Αν η Ευρωπαϊκή Ενωση δώσει τις σχετικές εγκρίσεις, τότε δε θα κατασκευαστούν στην κόκκινη γραμμή οι σταθμοί Βούλγαρη και Νέας Ελβετίας. Η Νέα Ελβετία, όμως, θα εξυπηρετείται με σταθμό που θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο της πράσινης γραμμής, της Τούμπας και της Χαριλάου. Οσο για τη Βούλγαρη, αυτή θα εξυπηρετείται από το σταθμό Νομαρχίας, της μπλε γραμμής, της Καλαμαριάς, ο οποίος βρίσκεται σε σχετικά μικρή απόσταση από το σταθμό της Βούλγαρη.
«Η δημοπράτηση της βασικής γραμμής έγινε μόνο στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης. Ηταν ένα από τα λάθη και τις κακοδαιμονίες της πόλης τα προηγούμενα χρόνια», έχει πει πολλές φορές ο κ. Μαγκριώτης.
Εξάλλου, η έγκριση της ΕΕ για την αλλαγή στη βασική γραμμή θα σημαίνει ότι δε θα κατασκευαστεί αμαξοστάσιο στην Πυλαία, αλλά μόνο στην περιοχή της Μίκρας, κάτι που σημαίνει εξοικονόμηση χρημάτων.
Οι πόροι
Το κόστος κατασκευής όλου του δικτύου ανέρχεται σε περίπου 3 με 3,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Γιάννη Μαγκριώτη, περίπου 50% των κονδυλίων είναι εξασφαλισμένο, ενώ το υπουργείο... αναζητά περίπου 1,5 με 2 δισ. ευρώ.
Υπολογίζεται ότι από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία χρηματοδοτεί με χαμηλότοκα δάνεια έργα όπως το μετρό, μπορεί να εξασφαλιστεί ακόμη 1 δισ. ευρώ, έτσι ώστε τα υπόλοιπα χρήματα να εξευρεθούν μέσω της αναμόρφωσης του ΕΣΠΑ, αλλά και μέσω του Ε' ΚΠΣ.
Καθυστερήσεις
Παρ' όλα αυτά στη βασική γραμμή που κατασκευάζεται σήμερα οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγάλες, κυρίως λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών. Σε τρία από τα 13 εργοτάξια δεν εξελίσσεται καμία εργασία, σε άλλα τέσσερα εργοτάξια το μόνο που συμβαίνει είναι αρχαιολογική ανασκαφή, ενώ εργασίες κατασκευής εκτελούνται σε μόλις έξι εργοτάξια. Εξάλλου, στην... κατάψυξη εξακολουθεί να βρίσκεται ο σταθμός Παπάφη, λόγω δικαστικών εμπλοκών.
www.agelioforos.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Back to top!